torsdag 4 februari 2010

Att vända kappan efter vinden

Det finns en sak som stör mig grymt mycket är folk som inte vågar stå för sina åsikter och som ändrar åsikter allt eftersom, för att passa in.

Varför vågar man inte ha andra åsikter än andra människor? Är man så rädd att inte bli omtyckt att man måste hitta på och hålla med bara för att man tror att människor inte ska tycka om en annars?
Dessa människor som alltid håller med andra, (alltså nu pratar vi om människor som säger emot sig själva när de väl pratar med någon annan som har andra åsikter än den första personen i fråga) kan vara väldigt lättmanipulerade och kan få det väldigt jobbigt om folk runt omkring dem märker att de bara 'vänder kappan efter vinden'.
Sen finns de ju dessa som ändrar sig när de hört vad den andra tycker. Tillexempel säger den personen en sak och om man då säger; Nej men så tycker verkligen inte jag. Då kan de helt tvärt ändra åsikt och hålla med en.
Lite jobbigt också för man kan aldrig veta var en sån människa står. Tycker hon/han verkligen såhär eller håller hon/han bara med mig för att passa in?
Scenario;
Person A: Vilken kass låt det här är!
Person B: Tycker du? Jag tycker att det är jättebra!
Person A: Ja eller hur, visst är den!?

Det är klart man kan umgås med människor som har andra åsikter än en själv, det är en självklarhet för mig. Alla har inte kommit till det stadiet i livet och upptäckt att det faktiskt är okej att ha olika åsikter. Men jag hoppas verkligen att alla kan uppnå det någon gång i livet.

Våga vara dig själv och stå för dina åsikter!

Inga kommentarer: